mellomgulv
21. mars – 28. april 2013

Vi har gleden av å presentere en separatutstilling med nye arbeider av Else Leirvik.
Verkene danner et gjennomsiktig landskap og viser gjenkjennbarhet både i materiale og utforming slik vi tidligere har kunnet sett Leirviks objekter og installasjoner utfolde seg. Imidlertid er enkelheten og det nakne uttrykket kun tilsynelatende, for i Leirviks arbeider gjennomtrenger nerve og sanselighet med dirrende nærvær, og som berører. Her finnes rom i rom – både ide- og tankemessig som rent fysisk. Noe blir holdt og noe folder seg, og henleder slik til paradokset av å berøre og bli berørt på samme tid. Denne noe tildekkede, men like fullt tilstedeværende tvetydigheten er et karakteristisk kjennetegn i Leirviks kunstnerskap.
Materialvalget holdes enkelt og hverdagslig; tau, steintøy, metall og pappmasjé – men også her gjennomsyrer dobbeltheten da Leirvik for denne utstillingen har arbeidet med aquaplast, et materiale med minne som blant annet brukes for ortopediske formål. Porøse og skjøre materialer med elastisitet og styrke – til sammenligning med hudens kvaliteter – og det er kanskje nettopp i relasjon til det kroppslige og sanselige vi kan nærme oss de ulike verkene. I bearbeidelsen av arbeidene er avtrykk etter kropp og hånd konkret og direkte tilstede. Det tankemessige og fysiske er her sammenføyd, klemt sammen, foldet inn. Skjøtet eller sammenføyningen som har blitt strukket, holdt og klemt har nå forlenget eller beveget seg ut i materialet, tatt bolig, og dveler nå i sin nye tilstand.
Gjennom blikkets berøring kan man nærme seg dette forsiktige, men på samme tid svært tilstedeværende og taktile landskapet. Kraften og dypet som til tider rir kroppens følelsesliv vibrerer med sin væren i samme rom hvor tanke og sensitivitet setter sitt avtrykk på instinkt og intuisjon. Dette bringer oss videre i tilstedeværelse- og nærværsproblematikken. På hvilken måte er vi i verden og hvordan erverver vi oss kunnskap om den? Fornemmelsen av at erfaringer lagres som minner i levd kropp – foldet inn og samtidig utstrakt i rom på rom i organismen, i foldens samtidige forside og bakside – gjør seg gjeldene i Leirviks arbeider.
Fenomenlogen Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) skriver om kroppen som en sammenfletning av syn og bevegelse, og fremhever kroppens særstilling idet den nettopp innehar denne karakteristiske dobbelheten; ”Gåten skyldes at kroppen min på samme tid er seende og synlig. Den betrakter alle ting, men den kan også betrakte seg selv, og i det den da ser, skjelne den ”andre siden” av sin synsevne. Den ser seg selv som seende, den berører seg selv som berørende, den er synlig og sanselig for seg selv” […] Et selv som altså er fanget mellom tingene, et selv med en forside og en bakside, med en fortid og en fremtid… […]. Merleau Ponty uttaler videre; ”Fordi kroppen min er synlig og bevegelig, hører den hjemme blant tingene, den er en av den, den er en del av verdens vev, […]. Men fordi den ser og beveger seg, holder den tingene i krets omkring seg, som et vedheng eller en forlengelse av seg selv, de er innfelt i dens kjød, de inngår i dens fulle definisjon, og verden er gjort av samme stoff som kroppen” (Merleau-Ponty, Maurice; Øyet og ånden, Pax Forlag, Oslo 2000, side 17.)
Teksten er skrevet av Camilla Sørvik.
Else Leirvik(1973) bor og arbeider i Stavanger og er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen.
Hun har siden 2008 hatt en internasjonal utstillingsaktivitet og har blant annet stilt ut på Nomas Foundation, Roma, Galerie Opdahl, Berlin, Galleri Rekord, Oslo, The Internasjonale Bienale Of Conseptual Art, Baku, Antrepo No 5, Istanbul, Cosmogonia, Palazzo Collicola Arti Visive – Museo Carandente, Spoleto, ISCP og Open Source Gallery i New York.
Utstillingsperiode: 21. mars til 28. april 2013.
Galleriet er stengt i påskeuken, utstillingen vil da kunne ses fra gaten gjennom vårt store vindu.
Les anmeldelse av utstillingen her.