Grunnstoff
14. juni – 31. juli 2012
Norsk
Utstillingen åpnes med en performativ event av kunstneren Tone Gellein.
Hanne Øverland reflekterer rundt fargen grønn og de sterke assosiasjonene denne fargen har til våre forestillinger om natur og naturlig. Arbeidene spenner fra maleriske flater som henger på veggene, til en stor gulvtekstil som inviterer publikum til å tre inn i kunstverket.
Fargen grønn kan assosieres både med noe vakkert og heslig. Spirende gress er grønt, mugg og råte har grønnskjær, både det friske og det giftige i naturen kan være grønt. Ved å jobbe med fargen i homogene, nærmest monokrome flater, lar kunstneren fargen stå åpen for tilskuerens refleksjoner, betraktninger og assosiasjoner.
Hanne Øverland har i dette prosjektet vært opptatt av å hente inn natur, bearbeide natur og etterlikne natur. Til utstillingen Grunnstoff / Elements har hun jobbet med ulike naturfiber, både bearbeidete og ubearbeidete, og digital fotooverføring av natur til syntetisk materiale. Her er den “ekte” naturen – et arbeide laget av reinlav og ull, montert på veggen som bilde, mens den fotografiske avbildningen av det samme stykket natur, ligger på gulvet tigjengelig for publikum til å sette seg på.
Hanne Øverland (1958) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved tidligere SHKS, nå Kunsthøyskolen i Oslo, på institutt for tekstil med diplom i 1987. Hun har stilt ut separat på Kunstnerforbundet i 1998 og 2007, samt Galleri Format Bergen og Vestfold kunstnersenter. Hanne Øverland har deltatt på en rekke gruppe og kollektivutstillinger, bla Norske kunsthåndverkeres årsutstilling og Høstutstillingen. Hennes arbeider er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Kunstindustrimuseet i Oslo og Bergen Kinomatografer, og hun har laget flere offentlige utsmykkinger.
For mer informasjon om kunstneren se: www.hanneoverland.com
I juli måned vil døren til galleriet være stengt, men utstillingen er utformet slik at den kan oppleves fra gaten via vårt store vindu i hele perioden.
English
Hanne Øverland reflects around the colour green and how strongly this colour represent what we feal is natural and unnatural. The works span from picturesque wall hangings to a big floor textile that invites the visitors to sit down and enter the art work.
The colour green can represent both the beauty and the ugly. Sprouting grass is green, so is mould and decay, both the hale and poisonous in nature can be green. By working with the colour in homogenous, nearly monochrome colour surfaces, the artist leaves the colour open for the onlookers own reflections, thoughts and views.
Hanne Øverland (born 1958) lives and workes in Oslo. She studied at Oslo National Academy of the Arts in the textil department, with a diploma in 1987. She has had solo exhibitions at Kunstnerforbundet in 1998 and 2007, Gallery Format in Bergen and Vestfold Art center. Hanne Øverland has taken part in various group exhibition such as the annual autumn exhibition and annual crafts exhibition. Her work is in the collection of the 3 Norwegian museums of applied art in Oslo, Bergen and Trondheim, and she has made several public commisions.
For more information about the artist: http://www.hanneoverland.com