
Kirsten Wagle
Softserien – spontan vegetasjon
20. februar – 30. mars 2025
Velkommen til kunstnersamtale med Kirsten Wagle, lørdag 29. mars kl. 14
Det er noe dynamisk og organisk over Kirsten Wagles kunstnerskap. Som en villvin som klatrer uanstrengt oppetter husveggen på leting etter stadig nye veier er Wagles praksis kjennetegnet av kreativ drivkraft og spennvidde. Hennes tekstile kollasjer skapes i en fri og intuitiv prosess der vekslingen mellom det ekspressive og subtile, det fargesterke og dempede, det sanselige og assosiative forenes i flatens visuelle billedspråk. I Wagles abstrakte motiver skimtes antydninger både til antropomorfe skikkelser og naturens rå fenomener – som silhuetten av bredstammede trær med dype røtter og langstrakte greiner, lik Astrups sjelfulle skildring av en vårtrøtt seljekall en tidlig marsmorgen. Eller utsikten til en enslig eik i egen hage, med kunsthistoriske paralleller til J.C. Dahls ikoniske og stødige bjørk som trosser stormfullt vestlandsvær, stadig badet i varmt sollys.
Året 2018 markerer en milepæl i Wagles kunstneriske virke da hun skilte lag med mangeårige samarbeidspartner og kollega Astrid Løvaas. Helt siden studietiden på Statens håndverks- og kunstindustriskole på begynnelsen av 80-tallet har duoen Løvaas & Wagle vært et kjent navn på den norske kunstscenen og deres samarbeid representerer et omfattende, grenseoverskridende og mangefasettert kunstnerskap. Når Wagle nå trår nye og egne veier, er det med en stadig uanstrengt holdning til håndverkets uante muligheter og en leken eksperimentering med teknikk, form og uttrykk. Som tekstile variasjoner av dadaistiske kollasjer formes verkene i en prosess preget av det umiddelbare og impulsive. Materialitet legger premisset, og uttrykket understøttes av tekstilets egenskaper og historie. Det kan være skjorter og kjoler som graves frem fra innerst i klesskapet, avlagte åklær som gjenfinnes som små skatter på loppemarked, og fragmenter av tidligere verk som dekonstrueres og lever videre som deler av en ny komposisjon.
I utstillingen Softserien – Spontan vegetasjon, presenterer Wagle et utvalg nye verk. På langveggen på SOFT er 27 enkeltverk presentert i et rutenett. Rutenettet er en estetisk forordning av det romlige – et kraftfullt visuelt virkningsfelt med utpreget rytme, serialitet og flate. Sett ovenfra er det også byrommets foretrukne struktur som følger arkitektonisk logikk. Innenfor denne rammen utgjør hvert motiv en egen kompositorisk enhet som motsetter seg strenge geometriske prinsipper gjennom variasjon og overraskende brudd. En spenning oppstår i synergien mellom det organiske og det organiserte. På samme måte som vakre vekster på finurlig vis titter frem fra steinvegger, og opp gjennom brostein og asfalt for å blomstre hastig, uhemmet og vilkårlig på egne, ville veier.
Kirsten Wagle (f. 1956) bor og arbeider i Oslo og er utdannet fra Statens håndverk- og- kunstindustriskole med diplom fra tekstilavdelingen (1978-1982). Fra 1981-2018, var hun del av kunstnerduoen Løvaas & Wagle. Duoen har hatt separatutstillinger blant annet på Kunstnernes Hus (1995), Kunstnerforbundet (2000) og Nasjonalmuseet, Museet for samtidskunst (2008). De har deltatt i en rekke gruppeutstillinger, senest på NTKs jubileumsutstilling (2017). Løvaas & Wagle har også utført flere store utsmykkingsoppdrag, blant annet Norges Bank (1986), Trøndelag Teater (1997) og Operaen i Bjørvika, Oslo (2008). Verkene deres er innkjøpt til flere offentlige og private samlinger, som Nasjonalmuseet, Stortinget, Oslo kommunes kunstsamling, og Utenriksdepartementet.
Tonje Buer har skrevet en tekst til utstillingen, som vil være tilgjengelig i galleriet.
Welcome to artist talk with Kirsten Wagle (NO), Saturday 29 March, 2PM
There is something acutely vibrant and organic about Kirsten Wagle’s artistic practice. Like a vine effortlessly climbing onward and upward along a wall, always seeking new paths, her practice is characterised by creative force and expansive scope. Her textile collages are created in a free and intuitive process, where the interplay between the expressive and subtle, the vivid and muted, the sensory and the associative merges in the visual language of the surface. Wagle’s abstract motifs suggest both vaguely anthropomorphic shapes and the raw phenomena of nature – like the silhouette of a broad-trunked tree with deep roots and outstretched branches, reminiscent of Astrup’s animated depiction of a weary willow on a spring morning in early March. Or the view of a singular oak in her own garden, evoking art historical references to J.C. Dahl’s iconic and steadfast birch, defying the stormy weather of the west, yet still bathed in warm sunlight.
The year 2018 marked a significant milestone in Wagle’s artistic career, when she parted ways with her long-time partner and colleague Astrid Løvaas. Since their student days at the National College of Art and Design (Statens kunst in the early 1980s, the duo Løvaas and Wagle has been a renowned name in the Norwegian art scene, and their collaboration represents a vast, boundary-breaking and multifaceted oeuvre. Now, as Wagle ventures down new and independent paths, she does so with an effortless and precise approach to craftsmanship, combined with playful experimentation with the possibilities of technique, form, and expression. Like textile variations of Dadaist collages, her works are created in a process characterised by immediacy and impulsiveness. The materiality marks the starting point, and the expression is underscored by the inherent qualities and history of the textiles. It might be shirts and dresses unearthed from the far back of the wardrobe, discarded garments rediscovered like small treasures at the flea market, or fragments from previous works that become part of new compositions.
In the exhibition The soft series – spontaneous vegetation, Wagle presents a selection of new works. Spanning the entire length and height of one wall at SOFT, 27 individual pieces are presented in a grid. The grid is an aesthetic arrangement of the spatial – it creates a powerful visual field with a distinct rhythm, seriality and flatness. Viewed from above, it represents the preferred structure of urban space, according to architectural logic. Within this frame, each singular motif forms its own composition that contrasts with strict geometric principles through variation and surprising breaks, creating tension in the synergy between the organic and the organised. Just as beautiful plants almost miraculously emerge from stone walls, asphalt and cobblestones to bloom hastily, randomly, and unrestrained along their own, wild paths.
Kirsten Wagle (b. 1956) lives and works in Oslo and holds a diploma from the textile department at the National College of Art and Design (1978 – 1982). From 1981 to 2018, she was part of the artist duo Løvaas & Wagle. The duo has had several solo exhibitions at venues such as Kunstnernes Hus (1995), Kunstnerforbundet (2000), and the National Museum – Museum for Contemporary Art (2008). They have also participated in numerous group exhibitions, most recently at NTK’s anniversary exhibition (2017). Løvaas and Wagle’s works have been commissioned for Norges Bank (1986), Trøndelag Theatre (1997), and the Oslo Opera House in Bjørvika (2008), among others. Their works have been acquired by private and public collections, including the National Museum, the Norwegian Parliament (Stortinget), The City of Oslo Art Collection, and the Ministry of Foreign Affairs (UD).