Ragnhild Monsen

3. april – 11. mai 2025

Det løper en rød tråd gjennom Ragnhild Monsens kunstnerskap. Tråden knytter symbolske forbindelseslinjer til kunstnerisk skaperkraft der den kreative prosessen, intuisjon og eksplosiv energi forenes i vevens fortettede formspråk. Samtidig representerer tråden mangfoldet av muligheter og begrensninger som ligger i teknikk og materialitet. Som Monsen selv uttrykker det: «Tråden er det som binder det hele sammen». 

Monsen arbeider hovedsakelig med billedvev. Gjennom hele sitt kunstnerskap har hun vært opptatt av å fremme tekstilkunstens særposisjon på kunstfeltet, og spesielt billedveven som en sentral tradisjonsbærer i norsk kunsthistorie. Med en omfattende praksis som strekker seg over fem tiår kan hennes kunstnerskap sies å representere et betydelig bidrag til en rik og variert vevtradisjon.

I utstillingen på SOFT viser Monsen tre nye billedvever. I hvert enkelt verk trer en form frem i skarpt relieff mot en fargemettet bakgrunn. Motivene fremstår som utforskning av arketypiske grunnformer som på ulike måter visualiserer konsentrert kraft og energi – en ekspanderende sirkel vokser ut ifra sitt eget sentrum; et lukket kretsløp symboliserer evig bevegelse og sirkulerende spenning; en organisk virvelstrøm tilføres næring fra en eneste blodrød åre. Verkene er visuelle manifestasjoner av indre prosesser, og formgis som et resultat av langsomme meditative seanser der en ide unnfanges og overføres til veven gjennom tidkrevende håndverk. Slik skaper Monsen en kobling mellom indre tilstander og ytre form, og visker ut skillet mellom individuell intuisjon og en felles erfaringsverden. I vekselvirkningen mellom det synlige og usynlige gir visuelle referanser assosiasjoner til abstrakte fenomener. Motivene iverksettes i et spenningsfelt av farge og form som skaper et suggererende og ekspressivt billedunivers.  

I 2023 ble Ragnhild Monsen tildelt Tigerprisen fra norske tekstilkunstnere (NTK). Tigerprisen ble etablert med den hensikt å løfte frem tekstilkunst-fellesskapet i Norge og deles ut hvert annet år til en tekstilkunstner som er et forbilde blant kollegaer. SOFT galleri er derfor svært stolte av å presentere Ragnhild Monsens utstilling, som er en del av denne utmerkelsen. I juryens begrunnelse står det:

Ragnhild Monsen mottar Tigerprisen for sitt kontinuerlige faglige arbeid for norsk tekstilkunst. Hennes bidrag har vært viktig på mange ulike plan. Hun var assistent for ikoniske Synnøve Anker Aurdal, og har en lang karriere som kunstner, pedagog og innovatør. Monsen har vært styremedlem i NTK, og i 1997 var hun den første tekstilkunstneren som var invitert til å være årets festspillutstiller i Bergen Kunsthall/Bergen Kunstforening.

Ragnhild Monsen (f. 1948 i Rognan) bor i Oslo og arbeider i Sverige og i Oslo. Hun er utdannet i billedvev ved Statens lærerskole i forming (1973-76), og har hatt flere separatutstillinger og deltatt i en rekke gruppeutstillinger i både inn- og utland. Monsen har hatt flere store utsmykningsoppdrag, blant annet i Sørreisa Kirke, Rikshospitalet, og Karasjok Videregående skole. Hennes verk er innkjøpt til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Kulturdirektoratet.

25. april 2025 åpner Monsen separatutstilling på Gamle Munch i Oslo, som står til juni.

http://ragnhild-monsen.com/

Alle foto: Øystein Thorvaldsen

There is a thematic red thread running through Ragnhild Monsen’s artistic work. This thread weaves symbolic connections to artistic creativity, where the creative process, intuition, and explosive energy merge in the tapestry’s condensed visual language. At the same time, the thread represents the multitude of possibilities and limitations inherent in technique and materiality. As Monsen herself puts it: «The thread is what binds it all together.»

Monsen works primarily with tapestry. Throughout her artistic career, she has been committed to highlighting the unique position of textile art within the field of visual arts, with a particular focus on tapestry as a central bearer of tradition in Norwegian art history. With an extensive practice spanning five decades, her oeuvre represents a significant contribution to a rich and diverse weaving tradition.

In the exhibition at SOFT, Monsen presents three new tapestries. In each piece, a form emerges in sharp relief against a colour-saturated background. The motifs appear as explorations of archetypal shapes that in different ways visualise concentrated force and energy – an expanding circle grows from its own centre; a closed circuit symbolises eternal movement and circulating tension; an organic whirlpool is nourished by a single blood-red vein. The works are visual manifestations of inner processes, shaped as a result of slow, meditative sessions where an idea is conceived and then transferred to the tapestry through time-consuming craftsmanship. In this way, Monsen creates a connection between inner states and outer form, blurring the boundaries between individual intuition and shared experience. In the interplay between the visible and the invisible, visual references evoke associations to abstract phenomena. The motifs are set in a field of tension where the combination of colour and form create a suggestive and expressive visual universe.

In 2023, Ragnhild Monsen was awarded the Tiger Prize by the Norwegian Textile Artists (NTK). The Tiger Prize was established with the aim of promoting the textile art community in Norway and is awarded every second year to a textile artist who serves as a role model among peers. SOFT Gallery is therefore very proud to present Ragnhild Monsen’s exhibition as part of this recognition. The jury’s reasoning states:

Ragnhild Monsen receives the Tiger Prize for her continuous professional work within Norwegian textile art. Her contributions have been important on many different levels. She was an assistant to the iconic Synnøve Anker Aurdal and she has had a long career as an artist, educator, and innovator. Monsen has been a board member of NTK, and in 1997, she was the first textile artist invited to be the artist of the year at the Bergen International Festival (Festspillene) exhibition at Bergen Kunsthall/Bergen Kunstforening.

Ragnhild Monsen (b. 1948 in Rognan) lives in Oslo and works in Sweden and Oslo. She is educated in tapestry weaving at the State Teacher Training College of Arts and Crafts (1973-76) She has exhibited her work in several solo exhibitions and in numerous group exhibitions both nationally and internationally. Her works has been commissioned for several major public art projects, including for Sørreisa Church, the National Hospital (Rikshospitalet), and Karasjok Secondary School. Her works are part of the collections at the Nordenfjeldske Museum of Decorative Arts and Arts and Culture Norway (Kulturdirektoratet).

On 25 April 2025, Monsen opens a large solo exhibition at Gamle Munch in Oslo.

All photos: Øystein Thorvaldsen

Dette nettstedet bruker cookies for å samle statistikk og gi en forbedret brukeropplevelse.