
Freja Burgess
A Precarious Paragon
7. august – 7. september 2025
Velkommen til utstillingsåpning torsdag 7. august 2025 kl. 18-20.
Kunstnersamtale med Freja Burgess og Nellie Jonsson, lørdag 9. august kl. 14.
Welcome to the exhibition opening, Thursday 7 August 6-8PM.
Artist talk: Freja Burgess in conversation with Nellie Jonsson, Saturday 9 August 2PM.
I århundrer har skogenes fortryllende enigma vekket menneskets fantasi og forundring. De ugjennomtrengelige og mørke skogsdypene er kilder til mytiske fortellinger og fantastiske historier, og inspirerer til allegoriske skildringer av eventyrlige landskap. Skogen står som et stødig symbol på mystikk og underfundig villskap på den ene siden, og utbytte og utnyttelse på den andre. Til tross for et tilsynelatende robust ytre, er naturens økosystemer sårbare i møte med menneskets profittdrevne begjær, ofte motivert av erobringskomplekser og tilgjorte motsetningsforhold snarere enn et ønske om harmonisk sameksistens. I skogens enorme utstrekning, er det få steder som forblir urørt, og i prosessen utslettes sårbare arter, og livsformer som en gang blomstret rykkes opp med roten.
I gallerirommet på SOFT har Freja Burgess samlet organisk og visuelt materiale fra skogens rike og skapt et fiksjonelt landskap der naturens egne former og mønstre står som forbilledlige modeller for tankeverden og motivkrets. I den omsluttende innendørsskogen inviterer Burgess betrakteren til å dvele ved naturens besynderlige og fantastiske former, og de kaotiske og vakre strukturene i våre utmarksomgivelser, og utforsker skogen som et sted for sanselig overflod og visuell prakt.
I utstillingen er tekstilverk hengt fra taket. Hvert verk er håndlaget med silketrykk og viser lekne komposisjoner som antyder et pågående, men ikke fastlåst narrativ. Et gjennomgående og gjentagende mønster er sidestilt med individuelle, stiliserte motiver, som veksler mellom det gjenkjennelige naturformer – kravlende maur, bark, og sopp – og elementer som minner oss på menneskets allestedsnærværende oppførsel i naturlige omgivelser.
I spenningsfeltet mellom repetisjon og brudd; det gjenkjennelige og det gåtefulle, åpnes et rom for utforskning som oppfordrer til et aktivt blikk. Denne observasjonsformen kan minne om det å lete etter sopp langsmed skogbunnens fortettede underlag, der blikket fininnstilles i granskningen etter en spesifikk form og farge. Det er en aktivitet som krever stort fokus og skjerpet oppmerksomhet mot de umiddelbare omgivelsene – å trå varsomt og observere med omhu.
Freja Burgess (f. 1994, Storbritannia) er en tekstilkunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun har en mastergrad fra medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (2018-21) og en bachelorgrad fra Textiles in Practice, First Class Honours fra Manchester School of Art (2014-17). I august 2025 er Freja aktuell med soloutstilling ved Kunstvisitten, Nitja senter for samtidskunst / Oslo Bussterminal (2025). Tidligere utstillinger inkluderer Best Before Collective/Hornstull T, Stockholm (2024), og flere gruppeutstillinger blant annet ved Kunstnerforbundet (2025), Kjøpmannsgata Ung Kunst K-U-K under Hannah Ryggen Triennalen Mater (2025) og Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling (2024), og Buskerud Kunstsenter / Østlandsutstillingen (2023).
For centuries, the wooded worlds of nature have stirred the human mind and imagination with their enduring enigma. From the profound and impenetrable depths of the forests, stories and myths have been conjured, painting vivid landscapes of wonder and awe. Forests stand not only as embodiments of intrigue and allure, but also as sources of profit and exploitation. Though resilient in appearance, nature’s ecosystems remain fragile when confronted with the raw force of human desire – a desire driven more by conquest than coexistence. In the vastness of the woodland little is left untouched, erasing precarious life forms and uprooting vulnerable existences that once thrived within.
In the gallery space at SOFT, Freja Burgess has collected material from the wooden realm to create a fictional forest where the organic patterns of nature serve as an exemplary model for image and thought. Inviting the spectator to wander through an immersive, interior landscape, she directs our attention towards the marvellously strange forms and beautifully chaotic structures of our natural surroundings, exploring the forest as a place of sensorial abundance, rich with visual splendour.
Textile works are suspended from the ceiling. Each work has been hand-printed using silkscreen techniques to create playful compositions that suggest an unfolding, though not fixed, narrative. A regular, repeated pattern is juxtaposed with individual stylised motifs, alternating between recognisable forms from nature – crawling ants, tree bark, and fungi – and elements that serve as reminders of the interfering presence of humans that prevails within natural environments.
The tension between repetition and disruption, the familiar and the surreal, opens an imaginative space that encourages exploration and an attentive gaze. This act of looking mirrors the experience of foraging for mushrooms, where the eye becomes attuned to subtle distinctions in shape and colour on the dense forest floor. It is an activity that requires focus and care towards the immediate surroundings – to step quietly and observe acutely.
Freja Burgess (b. 1994, UK) is a textile artist living and working in Oslo. She holds a Master’s degree in Medium and Material-Based Art from the Oslo National Academy of the Arts (2018-21) and a Bachelor’s degree in Textiles in Practice, First Class Honours from the Manchester School of Art (2014-17). In August 2025, Freja will have a solo exhibition at Kunstvisitten / Oslo Bussterminal, Nitja Center for Contemporary Art. Previous exhibitions include Best Before Collective / Hornstull T, Stockholm (2024), and participation in several group exhibitions such as Kunstnerforbundet (2025), Kjøpmannsgata Ung Kunst KUK during Hannah Ryggen Triennalen Mater (2025) and Norske Kunsthåndverkeres Årsutstillingen (2024), and Buskerud Kunstsenter / Østlandsutstillingen (2023).